قسمت دوم :
فرآیند تکاملی صندوق سرمایهگذاری کویت به این شکل اتفاق افتاد:
* این صندوق در سال 1953 میلادی و هشت سال پیش از اعلام استقلال تشکیل میشود.
* با انجام سرمایهگذاریهای مولد در بازارهای مالی و دیگر حوزههای پولی، به عنوان یکی از ارکان اصلی اقتصاد، در جامعه اقتصادی و کنشگران عضو آن جامعه مطرح میشود.
* فضای عملکردها و طیف گسترده آن، سببی شد تا در قالب یک نهاد و سازمان اصلی اقتصادی معرفی شود. به این ترتیب این صندوق با نام و عنوان شناختهشده « سازمان سرمایهگذاری کویت1 »، عهدهدار اداره کردن داراییهای کویت میشود.
* در ادامه همین روند تکاملی و ارتقای مدیریت صندوق کویت، در سال 2004 میلادی، اجازه فعالیت در زمینه انجام سرمایهگذاری در بازارهای نوظهور و سرمایهگذاریهای آلترناتیو، علاوه بر فعالیت برای انجام سرمایهگذاریهای رایج در بازارهای مالی (اوراق قرضه و سهام)، به صندوق کویت داده میشود.
* در تکمیل روند فوق، در سال 2005 میلادی، هیأت مدیره صندوق (سازمان) سرمایهگذاری کویت تصمیم میگیرد تا علاوه بر سرمایهگذاری در اقتصادهای پیشرفته امریکا، اروپای غربی و ژاپن، در بازارهای دیگری نیز اقدام به سرمایهگذاری نماید اقدامی که سبب شد تا ضریب بازده سرمایه و مدیریت داراییها افزایش یابد.
* به دلیل گستردگی و افزایش فعالیتها در سه حوزه پولی و مالی، اداره کردن داراییها و بازارهای نوین، صندوق (سازمان) سرمایهگذاری کویت مبادرت به افتتاح شعب در سایر کشورها 2 مینماید.
* با توجه به عملکرد مطلوب در حوزههای پولی و مالی، اداره کردن و مدیریت صندوق ذخیره عمومی3 و صندوق نسلهای آینده 4 به صندوق (سازمان) سرمایهگذاری کویت سپرده میشود.
با توجه به گزارههای فوق، حوزهها و زیربخشهای لازم برای دستیابی هر چه بهتر صندوق کویت، به بازده مناسب در بلندمدت، از طریق تحقق امر سرمایهگذاریهای جنرال و آلترناتیو فراهم میآید. به عبارتی طی بازه زمانی تاسیس صندوق (1953 میلادی) تا زمانه معاصر (از 2005 و به بعد) پیوسته بر دامنههای تحرک و پویایی و توسعه صندوق کویت افزوده میشود.
شرایطی چنین در تحرک و پویایی، عاملی است که سبب میشود تا به پشتوانه این مدل رفتاری روزآمدشده صندوق (سازمان) سرمایهگذاری کویت بهتر بتواند نسلهای آینده را در مواجهه با بحرانها، همچنین تأمین نیازها برای توسعه سرمایهگذاریها در نهادهای بزرگ خارجی و همکاریهای فعالانه با نهادهای بزرگ اقتصادهای داخلی و منطقهای کشورهای دوست، حمایت سازد.
علاوه بر این، اهمیت قایل شدن برای ماهیت حضور و نقشی که از صندوقهای ثروت ملی بین فعالان و کنشگران اقتصادی و حوزههای پولی و مالی مورد انتظار است، سبب شده است تا صندوق (سازمان) سرمایهگذاری کویت بتواند، نقش اساسی و محوری خود را در اقتصاد کویت ایفا نماید.
درسی که از تجربه صندوق کویت نصیب میشود، چیزی نیست جزء وجود یک اعتماد حرفهای- تخصصی به نهادی از جنس صندوقهای ثروت ملی. به واقع، اهداف مورد انتظار از راه اندازی صندوقهای ثروت ملی، با موضوعهایی چون :
زمامداری ملی، وظایف اصلی ثبات اقتصادی، انجام پسانداز بین نسلی، انجام سرمایهگذاری بین نسلی، انجام سرمایهگذاری خارجی و حمایت از اقتصاد داخلی، در مجموع، ماهیت و جوهرهای را تشکیل میدهند که به وجودآورنده آن اعتماد حرفهای- تخصصی به صندوقهای ثروت ملی است.
صندوق (سازمان) سرمایهگذاری کویت، در همکاری با نهادهای بزرگ اقتصادی داخلی کویت، سهم عمدهای دارد و از ارتقای بازار از طریق ایجاد شرکتها برای داد و ستدهای داخلی در زمینه امور مالی حمایت میکند. در همین زمینه شایسته است تا به نقش حمایتی صندوق کویت در توسعه نقش مؤسسهها و شرکتهای داخلی از طریق برخی سرمایهگذاریهای وسیع داخلی نیز اشاره کرد.
صندوق (سازمان) سرمایهگذاری کویت، تاکنون، چندین شرکت را به ویژه در دهه اخیر، برای ارتقا و کمک به جذب سرمایهگذاری در کویت ایجاد نموده است. در روند خصوصیسازی نیز، این صندوق (سازمان) متعهد به یاری رساندن و حمایت از این روند بوده است.
از سوی دیگر سازمان (صندوق) سرمایهگذاری کویت نقدینگی لازم را به هنگام نیاز خزانهداری فراهم میکند.
نکته قابل تأکید دیگر، ساختار مدیریتی و اجرایی آن است. هیأت مدیره از چهار عضو دولتی و پنج عضو مستقل، که نماینده بخش خصوصی هستند تشکیل میشود.
اعضای هیأت مدیره توسط هیأت وزیران و با حکم امیر کویت منصوب میشوند. هیأت مدیره یکی از اعضای مستقل (غیر دولتی) را به عنوان مدیر عامل انتخاب و منصوب میکند.
چهار عضو دولتی شامل وزیر دارایی (به عنوان رئیس هیأت مدیره)، معاون وزارت دارایی، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر انرژی هستند.
کمیته اجرایی که از سوی هیأت مدیره تشکیل میشود، نظارت و پاسخگویی فعالیتهای صندوق (سازمان) سرمایهگذاری کویت را بر عهده دارد. گزارشات سالیانه با ذکر جزییات عملکرد و تراز مالی، توسط سازمان سرمایهگذاری کویت تنظیم و به هیأت وزیران و پارلمان کویت ارائه میشود.
سازمان سرمایهگذاری کویت توانسته است تا وظایف خود را، با کسب موفقیت و جلب رضایت جامعههای هدف، همراه سازد. این نهاد مالی در راستای روند توسعه و اهداف کلان کشور کویت، هماهنگ بوده است. به عنوان مثال به طرح توسعه خدمات بهداشتی و درمانی کویت میتوان اشاره کرد. منبع اعتبار این طرح، از محل مازاد درآمدهای نفتی تأمین میشود و صندوق کویت وظیفه ایفای نقش حمایتی از تجهیز بیمارستانهای کویت به پیشرفتهترین دستگاهها و لوازم و تجهیزات پزشکی را عهدهدار است. در این طرح هدف آن است تا با فراهم ساختن زیر ساختهای پزشکی و ارائه بهترین خدمات پزشکی و پیراپزشکی، با تأکید بر گرایشات مختلف پزشکی، کویت به یکی از مراکز معتبر ارائه خدمات درمانی در منطقه خاورمیانه تبدیل شود.
به طور جامعتر، باید گفته شود که راهبردهای سرمایهگذاری منطقهای صندوق کویت، به طور غالب، انجام سرمایهگذاریها به ویژه در آمریکا و اروپا، آسیا و بازارهای نوظهور در قالب سرمایهگذاری در پرتفوی میباشد. به استناد این مدل سرمایهگذاری، که منطبق با وظایف قانونی و رسالت اصلی صندوقهاست، کویت را میتوان بدون در نظر گرفتن سهم کم از کل سهام شرکت «بنز» به عنوان بزرگترین سهامدار آن شرکت معرفی کرد.
با سپاس و تشکر از شما به لحاظ توجه و مطالعه این بخش، به استحضار میرساند که در شماره بعدی این مجموعه «صندوق کره جنوبی» مورد بررسی قرار میگیرد.
[1] Kuwait Investment Autharity
[2] این اتفاق در سال 1982 میلادی صورت گرفت.
[3] General Reserve Fund (G.R.F)
[4] Future General Fund (F.G.F)
تحلیلی که ارائه شد، به پشتوانه منابع زیر تحقیق و تالیف شده است:
1- صندوق های ثروت ملی
دکتر مهدی رضوی و حمیدرضا رئوفی- نشر پژوهشکده امور اقتصادی
2- نهادهای پولی و مالی بین المللی
دکتر مهدی تقوی- نشر پژوهشکده امور اقتصادی
3 - سازمان های مالی و پولی بین المللی
دکتر مهدی ایران نژاد- نشر سمت
4- www.kia.gov.kw/En
0KB